برای این‌که دیدگاه اخلاقی درستی داشته باشیم بهتر است:

1ـ اجازه ندهیم تصمیم‌های ما با عاطفه‌ها و احساس‌ها تعیین شود، بلکه باید مسئله را بررسی کرده و از بهترین استدلال پیروی کنیم.

2ـ نمی توانیم دیدگاه خود را با توسل به پندار مردم پاسخ دهیم. آنها ممکن است اشتباه کنند. باید مستقل بیندیشیم.

3ـ هرگز نباید آنچه را اخلاقی نمی‌دانیم یا نادرست می‌دانیم، مجاز بشماریم و انجام دهیم.

از این پس آنچه مطرح شد به بحثی فلسفی تبدیل می‌شود و به حوزه فلسفه اخلاق وارد می‌شویم. ما می‌توانیم سه نوع اندیشه را که به‌گونه‌ای با اخلاق پیوند دارند بازشناسیم:

1ـ پژوهش تجربی توصیفی تاریخی یا علمی

2ـ اندیشه هنجاری (پرسش از این‌که چه چیزی درست، خوب یا وظیفه است؟)

3ـ اندیشه تحلیلی انتقادی یا فرا اخلاقی (پرسش از چیستی خوبی یا درستی)

در آموزش و پروش اخلاقی  دانش‌آموزان و در پیوند با فلسفه آموزش و پرورش با هر سه نوع اندیشه اخلاقی، کم و بیش سر و کار داریم.

چنان‌چه یکی از هدف‌های آموزش و پرورش را پرورش شهروند دانا و اخلاقی بدانیم، نمی‌توانیم پرورش اخلاقی را جدا از جامعه پی گیریم.شهروند خوب در پیوند با نهادهای مدنی و جامعه مدنی شناخته می‌شود. این شهروند چگونه  اخلاقی را باید دارا باشد؟

منابع علمی درادامه مطلب

وب سایت ارائه دهنده:roshdakhlaghi.blog.ir



پرسش مهر 18 اخلاقی ,پرورش ,اندیشه ,شهروند ,پرسش ,پیوند ,پرورش اخلاقی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه فلزات فروشگاه جومونگ کفش کتونی اسپرت ارزان نیم بوت ساق دار چرمی پشمی خز زنانه دخترانه مردانه پسرانه 2021 اینجا همه چی هست کتابخانه شیخ بهایی وبلاگ شخصی مهدی تقوی نوقابی araxchemi